Onderdeel vanOntwerpers van onderwijs

Ons onderwijs

Daltononderwijs

De Jeanne d’Arc is een door de Nederlandse Dalton Vereniging (NDV) erkende daltonschool. Het woord dalton heeft te maken met het gedachtegoed van de Amerikaanse pedagoge Helen Parkhurst. Zij heeft aan het begin van de vorige eeuw een geheel eigen visie ontwikkeld waarop zij denkt dat kinderen het beste tot leren komen. In haar visie spelen de volgende vier principes een belangrijke rol: zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, samenwerken en reflectie. Deze kernwaarden vormen de basis van het onderwijs op onze school. 

1. Verantwoordelijkheid

Onze leerlingen leren zelf keuzes maken, plannen en verantwoordelijkheid dragen voor het (eigen) leerproces. We bieden keuzevrijheid door taken te kiezen en te plannen. We spreken leerlingen aan op gemaakte keuzes. Door goed naar elkaar te luisteren en oprecht betrokken te zijn, is een leerling bereid om de relatie met de leerkracht aan te gaan. Juist deze relatie vinden we erg belangrijk. Goed onderwijs maken we samen, dit kunnen en willen we niet alleen doen.

2. Zelfstandigheid

Elke leerling bij ons op school leert naast instructiemomenten met de leerkracht, zelfstandig aan taken te werken. Op deze manier wordt het probleemoplossend denken en het nemen van de juiste beslissingen gestimuleerd. Er wordt in onze huidige maatschappij een behoorlijk beroep gedaan op zelfstandigheid, dus we willen onze leerlingen daar graag op voorbereiden.

3. Samenwerken

Op onze school hechten we veel waarde aan het gegeven dat leerlingen van én met elkaar leren. Uit onderzoek is gebleken dat je samen beter leert dan alleen. We werken met coöperatieve werkvormen in de groep en leerlingen werken samen met maatjes. Onze leerlingen leren om op een goede manier met elkaar om te gaan en elkaar te helpen. Samenwerken verloopt binnen de school vaak heel spontaan en gemoedelijk.

4. Effectiviteit

De lesuren op een daltonschool zijn verdeeld in instructietijd en dalton/taaktijd (taakwerk). De taaktijd biedt leerlingen de gelegenheid om zelfstandig aan het werk te gaan met hun taken voor die dag of week. Leerlingen houden zelf op hun weektaak bij welke taken wanneer gedaan worden. De taak geeft een duidelijk overzicht van instructiemomenten en taakwerk waardoor er ook doelmatig gewerkt kan worden. Deze taken bieden we zowel op papier of digitaal aan en is geheel op maat gemaakt, afgestemd op de leerbehoefte van de individuele leerling.

5. Reflectie

Het is van belang dat leerlingen leren te reflecteren op hun eigen gedrag en prestaties. Ze leren hierdoor hun leerproces beter sturen. Door goed na te denken over een planning, een strategie te bepalen en te bedenken waar, met wie, hoe je een taak gaat aanpakken. Reflecteren tijdens een taak is belangrijk om aanpassingen te doen als dit nodig is. En als laatst leren we leerlingen achteraf te reflecteren op een product of proces. Zo kunnen ze eventuele leerpunten benoemen voor een volgende keer en ook benoemen wat goed heeft gewerkt.

Leerlingportfolio MijnRapportfolio

De persoonlijke ontwikkeling en eigenaarschap komen goed tot uiting in het werken met portfolio's. Op de Jeanne 'd Arc werken we met een digitaal portfolio: MijnRapportfolio. Dit is een combinatie van een digitaal rapport en een portfolio.De leerontwikkeling en de persoonlijke ontwikkeling zijn in het portfolio zichtbaar in de leerlijnen, de methodetoetsen, de daltonkernwaarden en in de galerij met eigen werk(jes) van de leerling. 

Per jaar voeren we drie portfoliogesprekken. Bij het portfoliogesprek is de leerlingen aanwezig. Het gaat immers over de groei en ontwikkeling van hem of haar. Tijdens het portfoliogesprek vertelt de leerling waar hij/ zij trots op is en wordt besproken wat leerpunten zijn voor de komende periode. 

 

Voor meer informatie over daltononderwijs, kunt u kijken op de website van de Nederlands Dalton Vereniging.

Thematisch werken en vaardigheden leren

  • Thematisch werken - Taal, wereldoriëntatie, Engels, burgerschap, digitale geletterdheid en de creatieve vakken bieden we aan in thema’s. De thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van de leerlingen. Vanuit voorkennis en inhoudelijke lessen worden ontdek- en onderzoeksvragen gesteld. Daar gaan de leerlingen mee aan de slag. Ze doen onderzoek, ze maken een eigen product of ze werken samen toe naar een eindpresentatie.
  • Werken aan vaardigheden - Naast het cognitieve leren, besteden we veel aandacht aan het leren van vaardigheden. Tijdens de lessen van de Kanjertraining werken we aan de sociale vaardigheden en tijdens ‘game-time’ leren we executieve vaardigheden als plannen, organiseren en volgehouden aandacht.

Meer over onze school

Vraag of uw kind aanmelden?

Heeft u een vraag of bent u op zoek naar een passende school? Neem gerust contact op om een afspraak te maken gesprek.

Contact opnemen